*

ossikurkisuonio Politiikan penkkiurheilija

Perussuomalaisten ”veropolitiikan kärkihanke” vesittyi

Kun perussuomalaiset nousivat hallitukseen keväällä 2015, saattoi jollekin syntyä kuva, että autoilun verotus kevenee. Olihan puolueen radiomainoksissa ennen vaaleja kuulutettu, että jo on aika poistaa vuonna 1958 voimaan astunut ja väliaikaiseksi kaavailtu autovero.

– Autoveron poistaminen on veropolitiikkamme kärkihankkeita. Siitä tulevia veromenetyksiä ei pidä kompensoida bensaveron tai käyttömaksun korotuksilla, totesi perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo vielä puolitoista viikkoa ennen eduskuntavaaleja puolueen verkkojulkaisussa.

Autovero – eli Suomeen rekisteröitäviksi tuotavista autoista perittävä maksu – kyllä kevenee ensi vuonna yhteensä noin 36 miljoonalla eurolla (ja koko hallituskaudella yhteensä noin 182 miljoonalla eurolla).

Sen sijaan auton käytöstä ja omistamisesta valtio laskee perivänsä vuonna 2017 yhteensä 160 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna.

Polttoaineiden verotusta kiristetään ja valtiovarainministeriön mukaan sitä kannetaan ensi vuonna 90 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna. Vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa korotetaan ensi vuonna ja sen uskotaan tuottavan ensi vuonna 70 miljoonaa lisäeuroa valtion kassaan ja sen jälkeen 100 miljoonaa euroa. Lisäksi vastaavanlaista veroa aletaan periä myös veneiltä ja muilta rekisteröidyiltä moottoriajoneuvoilta. Luvut voi tarkastaa täältä.

Yhtälö on autoilijoille heikko: 36 miljoonan euron kevennys uuden auton hankintaan ja 160 miljoonan euron lisäys auton omistamiseen sekä käyttöön. Autoveron menetyksiä ei nyt ainoastaan kompensoitu muiden verojen nostamisella, kuten Slunga-Poutsalo jyrkästi kielsi, ne ylikompensoitiin roimasti.

Tästä perussuomalaisesta veropolitiikan kärkihankkeesta ei todellakaan tullut puolueelle sen kipeästi kaipaamaa sankaritarinaa. Puolueen näkökulmasta hankalinta on se, että uudesta ajoneuvoveron korotuksesta päätti nykyinen eduskunta, kun tämän vuoden korotuksesta vastasi vielä edellinen eduskunta, jossa perussuomalaiset istuivat oppositiossa.

Kirjoittaja omistaa auton.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (29 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Eilen ensi vuoden budjettiin tutustuessani huomasin tämän saman. Aioin jopa kirjoittaa siitä blogin, mutta sinä ehdit ensin. Hyvä näin.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus

P.L:"Aioin jopa kirjoittaa siitä blogin, mutta sinä ehdit ensin.."

Älä suotta jätä aikomukseksi..kirjoituksia joissa dissataan persuja, ei ole koskaan liikaa.

Mitä sitten tulee tähän autoveroasiaan, niin eikös tuolla puhuttu jostain "hankkeesta" ja Slunga-Poutsalo höpäjää "isi"-muotoa käyttäen. Erilaisia hankkeita taitaa olla monellakin puolueella, eikä niiden tarvitse läpi mennä. Varsinkaan kun muut "kumppanit" vastustaa.
Toki samaa mieltä siitä näin työttömänä maaseudulla asuvana, että auton käyttäminen pitäisi halventua, eikä kallistua. Jos kymppitonneja maksava peltikasa halpenee parilla satasella, niin ei siitä kannata vielä riemastua juurikaan.

PS mikä on Uuden Suomen tuottaja?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Autoveron pienentäminen tai poistaminen oli näkyvänä teemana Perussuomalaisten vaaliohjelmassa. Autoveron alentaminen koskettaa kuitenkin ainoastaan uuden auton ostajia. Hyöty on sitä suurempi, mitä kalliimpi auto on.

Pienituloisia tämä uudistus ei kovin paljon hyödytä, sillä harvemmin he ostavat uusia autoja. Ajoneuvoveron ja polttoaineveron nosto puolestaan koskettaa kaikkia, pienituloiset mukaanlukien. Näin autoilu ei suinkaan tule halvemmaksi vaan auton käyttäminen kallistuu juuri eniten vanhojen autojen käyttäjiltä, joiden autot kuluttavat enemmän polttoainetta ja joissa CO-päästöt ovat suurempia kuin uusissa.

Avauksessa jo otsikossa kerrottiin osuvasti, miten tässä uudistuksessa kävi.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko Vastaus kommenttiin #3

"Autoveron alentaminen koskettaa kuitenkin ainoastaan uuden auton ostajia. Hyöty on sitä suurempi, mitä kalliimpi auto on."

Millä muulla tavalla, kuin uusien autojen hintaa laskemalla, käytettyjen hinta voisi laskea ?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #6

Käytettyjen autojen muutamien satasten halpeneminen ei hyödytä pienituloista autonkäyttäjää mitenkään, koska auton ajoneuvovero ja polttoaineiden hinnannousu syö sen pois. Ainoat hyötyjät ovat usein uusia autoja ostavat suurituloiset.

Perussuomalaiset lupasivat vaaliohjelmassaan, että uudistus tehdään kustannusneutraalisti. Lopputulos ei siltä näytä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #3

lainaus:
Pienituloisia tämä uudistus ei kovin paljon hyödytä,

EI. Eikä Ps työministerin eikä Ps sosiaali ja terveysministerin päätökset leikkauksista.

1.08.2015
Hallitus uhkaa heikentää perusturvaa
Perusturvan heikkeneminen merkitsee suhteellisen köyhyyden lisääntymistä Suomessa.

Hallitusohjelman esitykset lisäävät toteutuessaan tuloeroja ja heikentävät perusturvan, kuten työttömyysetuuksien ostovoimaa, arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) perusturvan riittävyyden arviointiryhmä.

THL:n sosiaalipolitiikan tutkimusprofessori Pasi Moisio sanoo, että jos esitykset toteutuvat, ne tekevät monilta osin tyhjiksi

edellisen hallitusten vuosina 2011–2015 tekemät vahvistukset perusturvaan.

- Kataisen ja Stubbin hallitusten aikana tehtiin
- merkittävimpiä perusturvan parannuksia olivat
- työttömyysturvan, asumistuen ja toimeentulotukien korotukset.
- Hallituskausilla esimerkiksi eläkeläisten, työttömien, lapsiperheiden ja opiskelijoiden perusturva parani merkittävästi.

– Samalla korjattiin viimeinkin perusturva reaalisesti sille tasolle, mikä se oli ennen 90-luvun lamaa, Moisio sanoo.

Ja nämä sai aikaan SDP ja vasem.puolueet.
Vastalahjaksi porvaripuolueet vaati ALV 25% mutta Urpilainen tinkin sen 24% .

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen Vastaus kommenttiin #3

Meni tämä uudistus puoluepoliittisesti miten huonosti tahansa, niin kokonaisuutena uudistus on askel parempaan suuntaan. Verotuspaineen tulisikin käyttäytyä juuri näin. Keventämällä uuden auton verotusta, on todennäköistä, että autokanta uudistuu. Verottamalla käyttöä, ohjataan hankkimaan vähemmän kuluttavia ja ympäristöystvällisempiä autoja. Koska meidän autoverojärjestelmä on ryssitty jo vuosia sitten, niin käytetyn auton omistajalle ei ole juuri helpotusta luvassa. Ja jos verotusta kevennetään, niin ei pitäisi olla yllätys, että siitä hyötyvät eniten ne ketkä maksavat eniten veroa. Seuraava askel on ohjata autoilusta kerätyt varat tiestön ylläpitoon.

Käyttäjän ossikurkisuonio kuva
Ossi Kurki-Suonio

Tuottaja häärii paitsi täällä Puheenvuoron puolella myös sisällöllisten yhteistyökuvioiden sekä kaupallisten sisältöjen parissa.

Ja vaikka auton omistaminen kallistuu, niin toki tässä täytyy muistaa se, että valtio on myös asettanut autoille ikään kuin vähimmäisarvon romutuspalkkion myötä.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #5

O.K-S:"Tuottaja häärii paitsi täällä.."

Tuottaja kuulostaa siltä, että siinä on raha mukana. Jos persujen haukkumisesta myös maksetaan, niin olet hommassa mitä moni täällä oleva kadehtii. Useat täällä olevat tekevät ymmärtääkseni yo. ihan vapaaehtoisesti ja ilman korvausta.

Edelleen sitä mieltä, että jos 40K maksavan peltikasan hinta halpenee parilla satasella ja samaan aikaan bensan hinta nousee, niin ei ole meidän köyhien etuja ajettu tässäkään kohtaa.
Ensi vaaleissa emme äänestä Timoa.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Olen tästä aiheesta ajoittain muistanut kommentoidakin ja selvää oli että tämä lupaus kosiskelu monia äänestäjiä.

Autovero ei tosiaankaan poistunut eikä laskenut vero juurikaan ketään (tarvitsevaa) hyödytä. Sen sijaan kompensointi rankaisee käyttöä kertoimella.

Paradoksi on että heikompiosaiset ja vähävaraiset maksavat autoveron laskun hyötymättä itse siitä millään tavoin.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Hyötyvät myös vähävaraiset, kun kaikkien autojen hinnat laskevat. Ei käytetyn auton hinta ole mikään kiveen hakattu lukema, johon ei vaikuttaisi uuden auton hinta. Jos uuden auton hinta laskee, on myös laskettava käytetyn auton hintoja, jotta ne menevät kaupaksi.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

No joo mutta viesti on selvä, tuetaan suurtuloisia niin murut pöydältä tippujat "bootsimiehille" jotka Soini on blogeissa nimennyt puolustuskohteikseen. Todelliset avitettavat ovat bemarinsa säännöllisesti päivittävät ravikaverit.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen Vastaus kommenttiin #19

Tottakai se on niin, että ne ketkä veroja eniten maksavat, saavat isoimman hyödyn, kun veroja leikataan. Tässä sitä hyötyä saa kaikki, ketkä tulevaisuudessa vain auton tulevat ostamaan. Lisäksi hyötyjinä ovat kaikki tien käyttäjät, kun liikenneturvallisuus paranee ja ympäristö, kun uudemmat autot saastuttaa vähemmän. Minua ei kiinnosta kuka saa ja mitä tavoitteitansa läpi, mutta tätä kehityssuuntaa pidän hyvänä.

Suomalainen on aina valmis maksamaan viisikymppiä, jos naapuri ei saa satasta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mitkä puolueet hallituksessa vaativat lisää veroja omalla toiminnallaan? Ainakin nämä jotka vaativat lisää maahanmuuttoa eli eivät tee mitään rajojen sulkemiseksi, tähän uppoaa ainakin miljardi vuosittain. Ketkä eivät halua puuttua veronkiertoon, säätiöt, ay-liike asuntoineen, puolueet asuntoineen, ylikansalliset yhtiöt argessiivisine verosuunnitteluineen ja verokuoret joista ei makseta veroja ennenkuin muuttaa Suomesta muualle.Pääministerillä on vakuutuskuori ja hän voi muuttaa eläkepäivillään Portugaliin avaamaan kuorensa, ja verot jää Suomelta saamatta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Autokaupan omien tilastojen mukaan tyypillisin yksityiskäyttöön uuden auton ostava on kuusikymmentä vuotta täyttänyt mies. Tätä hädänalaista ryhmää hallitus haluaa siis suosia ja kosiskella: vakavaraisia, yli kuusikymppisiä miehiä.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Näin se taitaa olla, muutenkin aika moni ei tajua yritysmyynnin suuruutta kokonaismyynnistä ja joista taas suuri osa on leasingyhtiöden nimissä olevia, joille on aivan se ja sama onko skoda 28700 vai 29900€, vuokrahinta joka tapauksessa seuraa tietyllä marginaalilla.

Risto Laine

Ikäkkäämpi väestön osa myös aktiivisesti pitää paljon paremmin autostaan huolta ja teettää kaikki määräaikaishuollot, kyse on bisneksestä ja työpaikoista. Ellei uusia autoja myydä, niin ei ole jälkimarkkinoinnilla myöskään autoja jota huoltaisi, eikä myöskään olisi varaosille ja sille teollisuuden haaralle työtä. Kun autosta on kyse, on myös erittäin isosta ketjusta kyse joka työllistää.

Myös naiset ovat löytäneet autoilun ja ostavat niitä mukavasti. Erittäin iso ryhmä on yritysmyynti, kunnat, että ne monet leasing-yhtiöt.

T: autoalalla työskentelevä

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Itseasiassa automyynnin kasvu pitäisi löytää yritys ja leasingmyynnistä, nämä myös työllistävät jälkimarkkinointia melkoisella varmuudella. Leasing autot ovatkin usein hyväkuntoisia ja huollettuja käytettynä, jotka ovat hyviä ehdokkaita vähän käytettyä hakevalle.

Mutta yritysten ja yhteisöjen kauppa on sekin kiinni siitä että miten yhteiskunnan tola kokonaisuudessa on.

Risto Laine Vastaus kommenttiin #17

Trendi on jo ollut, että myyjä tällä hetkellä on leasing-yhtiöt, jotka myyvät yrityksille. Se on vienyt autokauppiailta markkinoita, tosin tuonut rahaa jälkimarkkinoinnille huoltojen osalta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Se kiukkuinen ryhmä, persuilun veturi ja ydin jolle Soini järkkäsi itsensä etujenajajaksi mielistelemällä lähiökundeja.

Risto Laine

Suomalaisen Politiikan perinne, jotain lasketaan ja muualta otetaan se puuttuva osuus.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Juuri niin . Nytkin "verohelpotus" ansioverotuksessa,kupataan kuntien palvelumaksujen nousulla 30%-33% +ALV euroina nousee samalla.
Jos 4 mrd leikataan järkikin sen sanoo että 520 milj veroale on vedätystä.

Joka etuisuus jonka hallitus lupaa ,oli se se kelamaksunpoisto,Ruuan Alv alennus,Takuueläke,tms.Kerätään AINA takaisin kirstuun hintoja tai veroja ALV nostamalla.AINA.

Ruuan Alv alennus vei veroja 870milj/v verokirstusta.Sitä kattamaan nostettiin ALV 2% kaikkeen muuhun kulutukseen. (Oliko siitä hyötyä? No ei. Mutta maatilayrittäjät hyöty kyllä.Rehun hinta halpeni saman kuin ruoka.Tuotantokustannukset putosi.Halpeniko ruoka? No ei. Mutta eihän sen ollut tarkoituskaan hyödyttää kuin edm. Koska lannoitteiden hinnat oli noussut 50%.Kun kepu,kok myi Norjalle lannoitetehtaan -08.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Autojen myynnin ennätysvuosi oli 1989. Autoverot olivat selvästi nykyistä korkemmat mutta toisaalta käyttövero oli vain dieseleissä. Auton rahoitus oli kalliimpaa kuin nyt.

Autoja kyllä myydään kunhan muu yhteiskunnallinen tilanne sitä tukee, kunhan ihmisillä on yleensäkin varaa ostaa auto.

Erona vuoteen 1989 on siinä että silloin kymmenen vuotta vanha auto oli oikeasti romuläjä ja vanhanaikainen. Nykyään 2006 mallinen auto on suht moderni ja turvallisuudeltaan hyvä, ilman merkittävää eroa nykyiseen, ABS, ESP ja 4-6 turvatyynyä.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Kun lukee näitä kommentteja, ei voi kun ihmetellä ihmisten ajatusten juoksua. PerusSuomalaisetko ne ovat kaiken pahan alku ja juuri, jos ei ihan koko maailmassa, niin ainakin meillä Suomessa!
Jokainen muistaa ketkä ja mitkä puolueet ovat olleet meillä vallassa viimeiset 30 vuotta. Miten siis tähän jamaan ollaan jouduttu? Miettikääpä sitä. PerusS lienee siitä vaikea syyttää.

Onko merkittäviä korjaus tai vaihtoehtoisia valtiontalouden tasapainottamistoimia ehdotettu "vastuullisten puolueitten" taholta? EI!
Päinvastoin kaikkia uudistuksia vastustetaan kynsin hampain!

Ainoaksi keinoksi jää siis itse itsemme tukasta nostaminen tästä suosta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ja miten persut nostavat itseään tukasta tai rohkaisevat äänestäjiä. Ökyaitoilijoita huijataan viestillä :" jatka vaan yli varojesi elämistä". Niitä jotka elävät maltillisesti persut syyllistävät ja pettävät.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Eikös meitä kaikkia Suomalaisia ole kaikki puolueet pettäneet! Ja kauan! Erityisesti ne jotka ovat maan tähän jamaan saattaneet!

Miten persut syyllistävät ja pettävät meitä maltillisesti eläviä?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #26

Esim puheena ollut autovero. Ja kaikki muut hallituksen toimet.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Miten siinä "syyllistetään" ketään?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Hallituksen viesti juuri niille ryhmille joiden ääniä persut kalastivat on: Te tulette kalliiksi, te ette ole tärkeitä.

Toimituksen poiminnat